De tentoonstelling is ingericht als een 'fictiesupermarkt' met thema's als echtheid, ambacht, nostalgie, gezondheid, patriottisme en lust.
De tentoonstelling is ingericht als een 'fictiesupermarkt' met thema's als echtheid, ambacht, nostalgie, gezondheid, patriottisme en lust. (Foto: Ben Nienhuis)

Lezersactie: gratis naar Food is fictie in Design Museum Den Bosch

  Cultuur

DEN BOSCH - Verrukkelijke beelden, lekkere verhalen. Voedsel verleidt ons niet alleen met smaak, vooral de vormgeving bepaalt of we iets lekker vinden. Tijdens Food is fictie ervaart men hoe we ons laten verleiden door aantrekkelijke ontwerpen en smakelijke beloften. En hoe de designer ook de smaak bepaalt. Lezers krijgen op vertoon van deze krant tussen woensdagen 3 en 10 oktober het tweede kaartje voor deze expo gratis.

Food is fictie laat zien, horen en proeven hoe de presentatie van voedsel steeds vaker meespeelt bij onze keuzes. Voedingsstoffen vinden we niet zo belangrijk, daarom staan ze achterop. Wij kiezen vooral voor de voorkant: de verpakking, de naam, het ontwerp. Wij smullen van de verleiding, de beloften en de verhalen van een product

De expo is ingericht als een 'fictiesupermarkt' en laat ervaren hoe we onze dagelijkse honger naar verhalen, betekenissen en verlangens stillen met thema's als echtheid, ambacht, nostalgie, gezondheid, patriottisme en lust. Na Food is fictie smaakt alles anders.

Bij de expositie houdt Design Museum een reeks college's, met op zondag 7 oktober 'De optimale shopervaring'. Winkels en horeca doen van alles om een prettige omgeving te creëren en klanten meer te laten kopen. Geur en muziek worden ingezet, en geografen onderzoeken hoe ze winkellocaties nog aantrekkelijk kunnen maken. Bezoekers ontdekken of en hoe zij zich bij het shoppen ook laten beïnvloeden door dit soort verborgen verleiders. Geur en muziek zijn lucratieve marketingtools geworden.

Sterrenchef Sergio Herman bijvoorbeeld wilde de kenmerkende frituurlucht in zijn superluxe snackbar Frites Atelier laten verdwijnen en vervangen door een geur die past bij de uitstraling van een sterrenrestaurant. Maar ook de ligging en omgeving van een winkel zijn van grote invloed op ons shopgenot, zo legt geograaf Marieke Statema uit. Op de location intelligence afdeling van Albert Heijn deed ze onderzoek naar verbetering van winkelgebieden. En dat gaat verder dan het filiaal alleen, ook de winkels ernaast bepalen de aantrekkingskracht.

Meer informatie staat op de website van het Design Museum Den Bosch.

Meer berichten




Shopbox