Foto: Snap Inc. 2016

Californisch design, van de lsd-trip tot de iPhone

  Cultuur

DEN BOSCH - Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch (vanaf 1 juni het Design Museum Den Bosch) heeft vanaf zaterdag 17 maart tot en met zondag 17 juni de expositie 'California: Designing Freedom'. Die tentoonstelling beschrijft en illustreert hoe de huidige hightech-dominantie van Silicon Valley is voortgekomen uit de tegencultuur van de jaren zestig.

De typische Californische drang naar vrijheid en zelfverwezenlijking kreeg de afgelopen vijftig jaar vorm in zeer diverse producten: van lsd-zegels, protestposters en surfboards in de jaren zestig en zeventig tot iPhones, Uber en DNA-zelfbouwpakketten in deze eeuw. Design in Californië is niet zozeer een stijl als wel een integratie van vormgeving en een 'way of life'.

Doe-het-zelf
California: Designing Freedom is de eerste expositie waarin het huidige wereldwijde bereik van het Californisch design in een samenhangend verhaal wordt gepresenteerd. De tentoonstelling schetst het verhaal van de doe-het-zelf houding van de jaren zestig tot de huidige dominante hightech-cultuur van Silicon Valley. In dat ambitieuze overzicht komen politieke posters, pc's en zelfrijdende auto's bij elkaar, maar is ook te zien ook hoe ontwerpers van gebruikersinterfaces onze alledaagse ervaringen vorm geven en ons beeld van design verruimen.

Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch haalt vele unieke bruiklenen naar Nederland, zoals de beroemde motor uit Easy Rider, de eerste schetsen voor de Macintosh-pictogrammen, artwork voor de cultfilm Blade Runner door Syd Mead, en de eerste zelfrijdende auto van Waymo.

Mobiliteit
Veel van de innovaties die met Californië worden geassocieerd, van de snelwegen in Los Angeles tot Google Maps, hebben te maken met bewegingsvrijheid. Dit deel van de expositie is gericht op mobiliteit en het (letterlijk) verlaten van de gebaande paden. De zelfrijdende auto van Waymo, de mountainbike en het eerste gps-apparaat voor consumenten maken deel uit van deze groep.

Californië staat bekend als een fantasiewereld, het is de thuishaven van Disney, Hollywood en game developers. Dit deel van de expositie laat zien hoe in Californië nieuwe manieren zijn ontwikkeld om naar de wereld te kijken, van drugs tot virtual reality. Onder de tentoongestelde stukken bevinden zich het artwork van Syd Mead voor Blade Runner, lsd-zegels en oude videogames en consoles.

Californië heeft een heel eigen geschiedenis op het gebied van de vrijheid van meningsuiting; van innovatieve grafische vormgeving tot social media. In dit deel van de expositie wordt de ontwikkeling van de typisch Californische communicatiecultuur door middel van posters, magazines en online platforms in kaart gebracht. Onder de geëxposeerde stukken zijn Black Panther-posters van Emory Douglas, het ontwerp van David Carson voor het magazine Ray Gun en de userinterface van Twitter.

Maak en haak aan
De onafhankelijke Californische mindset heeft misschien wel de meeste impact gehad als het gaat om het toegankelijk maken van industriële technologie. In dat deel van de expositie vindt men objecten die 'maken' eenvoudiger en democratischer hebben gemaakt, van de Whole Earth Catalog, de bijbel van de tegencultuur, tot de Apple Macintosh en de open source-middelen van de 'maakcultuur'. Hier zijn onder meer een originele Apple 1-computer en een bouwpakket voor genetische manipulatie te zien.

Vanaf het moment dat Californië werd gesticht, wordt de vrijheid om een eigen gemeenschap te creëren als essentieel voor haar culturele identiteit beschouwd. De expositie toont tools voor fysieke- en onlinegemeenschappen, van hippiecommunes tot Facebook. De middelen die werden ingezet om dat groepsgevoel te creëren zoals het design voor de Olympische Spelen in 1984, de regenboogvlag en documentatie van de eerste Burning Man-festivals is hier te zien.

Meer berichten