De cheque van 1.250 euro gaat naar Pabita Timishina. Volgend jaar wil Wereldwinkel 's-Hertogenbosch weer zo'n actie houden.
De cheque van 1.250 euro gaat naar Pabita Timishina. Volgend jaar wil Wereldwinkel 's-Hertogenbosch weer zo'n actie houden. (Foto: )

Wereldwinkel keert winst uit; cheques overhandigd

DEN BOSCH - Wereldwinkel 's-Hertogenbosch heeft een deel van de winst van vorig jaar uitgekeerd aan drie goede doelen. Klanten van de winkel konden stemmen op drie genomineerde liefdadigheidsinstellingen, om zo de bedragen van 1.250 euro, 750 euro en 500 euro te verdelen. Inmiddels zijn de cheques uitgereikt.

Wereldwinkel 's-Hertogenbosch opende eind april 2018 de deuren in de nieuwe winkel in de Hinthamerstraat vlakbij de Sint Janskathedraal. Na een succesvol eerste jaar, met de doorstart als zelfstandige wereldwinkel waar alleen vrijwilligers werkzaam zijn, is het jaar financieel positief afgesloten. Ondanks de gemaakte kosten voor het opknappen en inrichten van de nieuwe winkel. Een deel van die winst doneert de Wereldwinkel aan drie door hen geselecteerde goede doelen.

Klant maakt keuze
"Onze goede doelenactie was een groot succes", laat de Wereldwinkel weten. "Onze klanten waren erg enthousiast over de geselecteerde goede doelen, maar zeker ook over het feit dat het goed gaat met onze winkel en dat wij een deel van onze winst doneren aan goede doelen. Er waren zelfs klanten die lang moesten nadenken om voor hen de juiste keuze te maken. Ook zijn de etalages tijdens deze actieweken goed bekeken."

De winnaars
In totaal zijn er meer dan vijfhonderd stemmen uitgebracht. Nadat die stemmen geteld waren, is duidelijk welke bedragen naar welk goed doel gaan. De waardecheque van 1250 euro is gegaan naar: Pabita Timishina. Meisjes en jonge vrouwen in Nepal krijgen gratis uitwasbare maandverbanden, ondergoed, zeep en uitleg.

De waardecheque van 750 euro is gegaan naar Africa at heart & Watotofoundation. Die verkopen 'geluks- en troostvogels', gemaakt en beschilderd door leden van een Masaistam uit Kenia en Tanzania. Met de opbrengst geeft Africa at heart ondersteuning aan de bevolking van het noorden van Malawi waar er onvoldoende voedsel en onvoldoende goed drinkwater is.

De waardecheque van 500 euro is gegaan naar Microkrediet voor Moeders.Die stichting gelooft in vrouwelijke ondernemers- en leiderschap op het allerarmste niveau. Zij helpen de allerarmste vrouwen in Azië die geen toegang hebben tot financiële instellingen. Juist het stimuleren van economische bedrijvigheid voor deze vrouwen brengt duurzame ontwikkeling voor hen zelf en hun families.

Volgend jaar wil Wereldwinkel 's-Hertogenbosch weer zo'n actie houden.

Meer berichten