Foto: Ad Pijnenburg

Scholieren onderzoeken behoefte Treinstation Maaspoort

DEN BOSCH - Afgelopen jaren is meermaals de wens kenbaar gemaakt voor aanleg van een treinstation in de wijk Maaspoort met D66 als voornaamste pleitbezorger. Ook de bewoners laten zich niet onbetuigd. Drie in Maaspoort wonende scholieren het Stedelijk Gymnasium hielden een enquête onder inwoners.

Door Ad Pijnenburg

Het zijn Merle Persoon, Judith Post en Leviene Muller die in een projectopdracht Aardrijkskunde, de noodzaak voor het treinstation motiveren: "Maaspoort heeft bijna 18.000 inwoners exclusief inwoners van de Haverleij, Engelen en Bokhoven. Als wij vanuit Maaspoort naar het noorden reizen duurt een fietsrit naar het Station 30 minuten, waarna de trein vervolgens langs ons huis rijdt. Met de bus ben je 20 tot 30 minuten kwijt en met de auto 10 tot 15 minuten waarbij het lastig is om je auto te parkeren."

73 procent laat auto staan
Merle, Judith en Leviene: "Voor de projectopdracht hielden wij een digitale enquête onder inwoners van Maaspoort. Er kwamen 600 reacties waarvan: 21 procent in leeftijd 12 tot 30 jaar; 45 procent in leeftijd 30-50 jaar en 34 procent ouder dan 50 jaar. Met de trein reist 33 procent bijna nooit; 59 procent af en toe/regelmatig en 8 procent elke dag. Naar het noorden reist 69 procent waarvan 80 procent een station ter hoogte van Treurenburg wenst. Als het station er was, zou 73 procent de auto laten staan. De enquête hebben we gedeeld via Instagram, Facebook en de Maaspoort app."

Extra stop, extra tijd, extra geld
ProRail deed in 2014 onderzoek naar bouwmogelijkheden op de beoogde bestemmingsplaats Treurenburg. Daaruit komt voort dat het plan honderd miljoen euro gaat kosten, omdat er een nieuw spoor moet worden aangelegd. Ook 'de extra stop kost tijd dus geld' motiveert ProRail. Bij een onderzoek naar een gelijk station bij gemeente Tilburg in de plaats Berkel-Enschot (10.000 inwoners) kon wél een treinstation worden gebouwd met kosten 10 miljoen euro.

Alternatief: elektrisch pendelen
Merle, Judith en Leviene adviseren voor inzet van elektrische pendelbussen vanuit één punt uit Maaspoort rechtstreeks naar het Centraal Station. Het maakt het reizen voor de inwoners uit de Maaspoort sneller en goedkoper. Dit advies wordt mogelijk ingegeven uit angst dat het station er niet komt en daar kunnen ze wel eens gelijk in krijgen gezien de 'Anderhalf miljard nodig voor openbaar vervoer Brabant' (BD, 7 feb.). In 2040 moet elke 10 minuten een intercity rijden tussen Brabantse steden en de Randstad, en negen grote steden moeten binnen 60 tot 90 minuten bereikbaar zijn. Internationale steden horen per trein net zo bereikbaar te zijn als per vliegtuig. Diverse knelpunten worden genoemd. Treinstation Maaspoort lijkt daarmee verder weg dan ooit.

Meer berichten








Nieuwste reacties