Logo stadsbladdenbosch.nl


Aan de Solar Boat van het de TU Delft werkte Bossche handen mee. Het team eindigde als tweede in de competitie Solar Sport One, met de laatste race in het water bij Monaco. Nu richt het team zich op de volgende mijlpaal; het snelheidsrecord.
Aan de Solar Boat van het de TU Delft werkte Bossche handen mee. Het team eindigde als tweede in de competitie Solar Sport One, met de laatste race in het water bij Monaco. Nu richt het team zich op de volgende mijlpaal; het snelheidsrecord. (Foto: )

Bosschenaar Huy Tran tweede met zonneboot

DEN BOSCH/MONACO - Het TU Delft Solar Boat Team heeft op zaterdag 14 juli de tweede prijs van de Solar Sport One race competitie in ontvangst mogen nemen. De competitie die uit vijf races van 11 mei tot en met 14 juli bestond wordt gezien als het wereldkampioenschap voor zonneboot-races.

Een jaar lang hebben 24 studenten van de TU Delft hard gewerkt om de zonneboot zelf te ontwerpen, bouwen en te testen, onder wie de Bosschenaar Huy Tran. Met de boot die vaart op puur zonne-energie wil het team laten zien dat er met een klein beetje duurzame energie heel veel mogelijk is. Zo voer het team op de energie van een waterkoker met een snelheid van boven de 30 kilometer per uur tijdens de races.

Huy Tran uit Den Bosch heeft dit jaar als Full-time Dynamics & Stability Engineer meegedaan aan het TU Delft Solar Boat Team. Hij kijkt met veel trots terug op een jaar waar hij met het team heel veel heeft bereikt en veel uitdagingen is aangegaan. "Hoe we ondanks alle tegenslagen dit hebben bereikt is alleen mogelijk met onwijs sterk teamwork. Ik ben trots hier onderdeel een onderdeel van te zijn geweest", zegt Tran.

Tegenslagen
Tussen de races in kampte het team met twee grote tegenslagen. Tijdens een testvaart voor een recordsnelheid ontstond er ernstige schade aan de romp en elektrische systemen doordat één van de nieuwe innovaties van het team een plotselinge hoge kracht tijdens het varen met een snelheid van 50 kilometer per uur net niet meer aankon.

De week na dat incident ontstond er een brand een container waarin het team de accu's van haar boten opslaat en ook die van de nieuwe boot. Daardoor moest het team niet alleen de boot en de interne systemen repareren, maar ook een nieuwe accu bouwen voor de volgende race die twee dagen later plaatsvond. "Ik ben onwijs trots op het feit dat ons team na deze twee grote tegenslagen het toch voor elkaar heeft gekregen om als tweede te eindigen in de competitie", zegt teammanager Sjoerd Berning. "Het hele team heeft alles op alles gezet om de boot weer raceklaar te krijgen voor de races. Het is onwijs gaaf om te zien wat je met puur teamwork kunt bereiken."

Solar Sport One
Het TU Delft Solar Boat Team doet mee aan de Solar Sport One race competitie, het wereldkampioenschap voor Solar Boat racen. Deze competitie bestaat uit vijf races waarvan de race in Monaco de laatste was. Het team is in vier races als tweede geëindigd en tijdens de race in Groningen hebben zij de eerste prijs behaald. De races bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een top speed record, endurance races, sprints en slaloms. Het team dat uiteindelijk gedurende alle races al deze elementen het beste weet te voltooien wordt uiteindelijk wereldkampioen zonnebootracen.

Aanvaring
Na het laatste raceonderdeel in Monaco werd duidelijk dat het team tweede zou worden in de Solar Sport One competitie en was het team onwijs blij en trots. De euforie werd echter snel getemperd, toen een andere boot met hoge snelheid tegen de aangelegde boot van het TU Delft Solar Boat Team aanvoer.

De zonneboot werd met hoge snelheid tegen de kant aangeduwd waardoor er grote schade ontstond aan de romp van de boot. Dat was een enorme emotionele shock voor het team na de vreugde van de race. "We zijn blij dat er niemand gewond is geraakt tijdens het incident", vertelt piloot Wouter Spek. "Het is onwijs balen dat dit gebeurt met de boot waar we zo hard aan hebben gewerkt dit jaar. Nadat we als tweede zijn gefinisht in de laatste race en dus in de totale wereldkampioenschappen zonneboot-racen was dit een tegenslag die we niet verwachtten. We gaan nu kijken wat de schade is en hoe we dit kunnen oplossen".

Draagvleugels 
Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie die binnenkomt, maakt de TU Delft Solar Boat onder andere gebruik van draagvleugels onder de romp die de boot bij een snelheid van 20 kilometer per uur volledig uit het water trekken. Daardoor verlaagt de weerstand onder water drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. Zo vaart de boot op zijn cruisesnelheid met evenveel energie als dat een waterkoker nodig heeft om water te koken.

Fietsstabiliteit
Daarnaast ontwierp het team de boot zo licht mogelijk. Het gewicht van de boot ligt rond de 115 kilogram, waardoor de boot minder energie nodig heeft om uit het water te komen. Omdat de boot twee steunpunten heeft, ligt de boot niet uit zichzelf stabiel in het water. Daarvoor vertrouwt het team op het principe van fietsstabiliteit: de boot maakt als het ware constant een vallende beweging, maar door tegen de valrichting in te sturen, blijft deze overeind en rechtdoor gaan. Precies zoals bij een fiets.

Het TU Delft Solar Boat Team
Het TU Delft Solar Boat Team is een team van 24 studenten van de TU Delft. Het team ontwerpt, bouwt, test en racet in één jaar een boot die vaart op puur zonne-energie. Dat doen zij om grenzen van mogelijkheden van duurzame energie te verleggen en om de maritieme sector te inspireren. Ze laten zien dat je met heel weinig energie, heel veel kunt bereiken. "Het is geweldig om onderdeel te zijn van een team dat zo hard met elkaar werkt om de maritieme sector in beweging te krijgen", zegt Exposure Manager Paul Schellekens. "Dit jaar hebben we als team onwijs veel meegemaakt en zijn we heel wat uitdagingen aangegaan. Daardoor zijn we hechter en sterker als team geworden waardoor we beter presteerden."

Het team wilt binnenkort het wereldsnelheidsrecord van zonneboten verbreken en harder dan 55 kilometer per uur varen.

Meer berichten




Shopbox