Logo stadsbladdenbosch.nl


Rosmalenaar Huy Tran staat voor de Solar Boat van de TU Delft van vorig jaar. Hij werkt nu zelf mee aan de boot van dit jaar, waarbij hij verantwoordelijk is voor de connectie tussen vleugels en romp.
Rosmalenaar Huy Tran staat voor de Solar Boat van de TU Delft van vorig jaar. Hij werkt nu zelf mee aan de boot van dit jaar, waarbij hij verantwoordelijk is voor de connectie tussen vleugels en romp. (Foto: Doris van den Heuvel)

Rosmalenaar bouwt aan draagvleugelboot op zonne-energie

ROSMALEN - Namens de TU Delft vormt een groep studenten het Solar Boat Team dat jaarlijks een boot ontwerpt die volledig wordt aangedreven door zonne-energie. Een van de teamleden is de Rosmalenaar Huy Tran (21).

Door Lisette Broess-Croonen

Tran studeert aan de TU luchtvaart en ruimtetechniek en heeft een tussenjaar voor hij verder gaat met zijn master. "Bij de TU hebben we meerdere Dreamteams, studentenprojecten om praktische ervaring op te doen en te laten zien wat je kan met de kennis die je al hebt opgedaan. Enkele teams zijn WASUB, Human Power Team en het bekendste en meest succesvolle Dreamteam, het Nuon Solar Team. Zelf leek me het Solar Boat Team het meest interessant. Ik heb verstand van vleugels en deze boot heeft ook vleugels. Deze blijven onder water en tillen de boot boven het water uit waardoor de weerstand vermindert en de boot sneller kan. De interactie tussen water en lucht in dit project trok me aan."

Nieuw jaar, nieuwe regels
Ieder jaar werkt het team aan een nieuwe boot, als verbetering van de boot van het jaar daarvoor. Alles werkt op zonne-energie en het doel van het project is dan ook om de maritieme industrie te inspireren om meer duurzame technologieën te gebruiken. "Ieder jaar veranderen de regels van de competitie, zodat je uitgedaagd blijft worden. Dit jaar mogen we een groter zonnedek gebruiken. Dat betekent wel dat de boot zwaarder wordt. We hadden vorig jaar drie vleugels, maar zijn nu teruggegaan naar twee vleugels. Dit concept is al eerder gebruikt en proberen we nu nog betrouwbaarder te maken."

"Het project bestaat uit meerdere fases", vertelt Huy "en we hebben nu net de 'detailed design'fase afgerond. Hierna komt de productiefase en gaan we alles wat we bedacht en uitgetekend hebben, ook echt zelf maken. In mei is de eerste wedstrijd en kunnen we laten zien wat onze boot kan."

Fulltime stressvol maar leuk
Tran zit in het technische departement van het team en is verantwoordelijk voor de connectie tussen de vleugels en de romp. "Het is echt een fulltime baan en kan stressvol zijn, maar het is wel net zo leuk als ik had verwacht. Ik leer hier heel veel van, zoals het toepassen van theorie en doorlopen van de volledige designfase. We werken met speciale programma's die we anders nooit zouden leren en krijgen ook speciale cursussen in presenteren en omgaan met de pers en we leren vormgevingstechnieken als draaien en frezen. Dat leer je niet in de normale studie. Het is een grote verantwoordelijkheid, want alles wat je bedenkt wordt echt gemaakt en dat kost geld. Elk teamlid is verantwoordelijk voor een kritiek component van het project en het is belangrijk dat we op elkaar vertrouwen en elkaar ondersteunen."

Meer berichten




Shopbox