Logo stadsbladdenbosch.nl


Een opgefrist front en dito achterkant zorgen samen met de kleurrijke accenten van de Beats voor een vrolijke uitstraling van de VW Up!. Foto: Tony Vos/Automedia
Een opgefrist front en dito achterkant zorgen samen met de kleurrijke accenten van de Beats voor een vrolijke uitstraling van de VW Up!. Foto: Tony Vos/Automedia

Getest… de nieuwe Volkswagen Up! 1.0 TSI

  Zakelijk

Waar van oudsher de middenklasse modellen het broodje van de bakker vormden in de autowereld, hebben de meest compacte modellen een nog steeds groeiende plaats ingenomen. Een goed voorbeeld daarvan is de Volkswagen Up! die inmiddels al weer een paar jaar verkrijgbaar is. Volkswagen kwam met het model sterk terug aan de onderkant van de markt, waar een eerdere poging met de Lupo weinig succesvol was.

REGIO- Een van de pijlers onder het succes van compacte auto's is te vinden in het feit dat die modellen steeds groter worden. De Lupo meet een aardige 3,60 meter en komt ook in breedte behoorlijk volwassen voor de dag. De kleinste Volkswagen heeft een facelift ondergaan met gevolgen voor het front dat met name door de nieuwe koplampen weer bij de tijd is. De achterlichten zijn fraaier dan voorheen volledig geïntegreerd in de glazen achterklep. Dit exemplaar is een goed voorbeeld van hoe een Up! leuk en origineel kan worden aangekleed met accentlijntjes, mooie lichtmetalen wielen en andere details. In dit geval gaat het over een Beats versie en dat slaat dan op het audiosysteem dat door Beats speciaal op de Up! is afgestemd. In het interieur spreekt deze versie vooral een jonge doelgroep aan. Daarbij valt het matwitte dashboard op alsmede de diverse rode details die niet alleen refereren aan het logo van het audiomerk, maar ook zorgen voor een fris en vrolijk geheel. Vier volwassenen kunnen behoorlijk in de Up! zitten en de voorstoelen verdienen door de vorm en ondersteuning een flinke voldoende.


Noviteiten

Een van de technische noviteiten in de vernieuwde Up! betreft deze 1.0 TSI motor. De ongeblazen versie van 60 en 75 pk waren al in de eerste versie verkrijgbaar en blijven met dezelfde vermogens gehandhaafd. Wie echter voor maximale sportiviteit gaat, kiest voor de turboversie die niet alleen beter scoort met een vermogen van 90 pk. Vooral het flinke koppel van 160 Nm binnen een breed toerenbereik van 1.500 tot 3.500 tr/min verraadt al veel van de toegevoegde pit. Gezien een bescheiden gewicht van 902 kg biedt de 1.0 TSI-motor alles voor meer dan vlotte prestaties. De auto sprint in 9,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 185 km/u. Onder alle omstandigheden blijft de sympathiek roffelende driepitter op de achtergrond aanwezig. Bovendien bewijst de krachtbron zich met een keurig brandstofverbruik van 1 op 16,4 in de dagelijkse praktijk. Het rijgedrag is vermakelijk sportief. De auto voelt degelijk en goed afgewerkt aan en kan gemakkelijk voldoen aan de hoge eisen die klanten uit een groter model komen stellen.

Volkswagen prijst de nieuwe Up! vanaf 11.475 euro voor de 2 deurs 60 pk. Alle andere varianten hebben vanzelf twee deuren extra. De 1.0 TSI begint als Beats bij 15.460 euro en kan ook als High Up! en Cross Up! worden besteld.

Specificaties:

Motor 3 cilinder, benzine, 66 kW/90 pk bij 5.000 tr/min, koppel 160 Nm bij 1.500 – 3.500 tr/min. Afmetingen lxbxh: 3,600 x 1,645 x 1,492 meter, gewicht 902 kg, bagageruimte 251 – 959 liter. Prestaties: topsnelheid 185 km/u, acceleratie 0-100 in 9,9 sec. Verbruik: 4,4 liter/100 km, CO2-uitstoot 101 g/km.

Reageer als eerste