Logo stadsbladdenbosch.nl


Aan de buitenkant ziet men er niets van, maar de organisatie van de Verkadefabriek is compleet omgegooid. Foto: Google Streetview
Aan de buitenkant ziet men er niets van, maar de organisatie van de Verkadefabriek is compleet omgegooid. Foto: Google Streetview (Foto: Google Streetview)

Verkadefabriek gaat verder als coöperatie

  Politiek

Het Bossche culturele centrum Verkadefabriek heeft haar organisatiestructuur drastisch omgegooid en met de gemeente een nieuw bedrijfsmodel afgesproken. De stichting Verkadefabriek gaat verder als onderdeel van een coöperatie waarin de culturele én commerciële activiteiten zijn ondergebracht.

Den Bosch - De gemeente Den Bosch noemt de Verkadefabriek een succes. Behalve een mix van activiteiten heeft vooral cultureel ondernemerschap gezorgd voor een uitgebreid cultuuraanbod en een groeiend aantal bezoekers.

Dat ondernemerschap bracht Verkadefabriek sinds haar oprichting in 2004 in aanraking met nieuwe vormen van financiering en commerciële activiteiten, zoals de Koekjesfabriek en parkeerterreinen. Door die mix van culturele en commerciële bedrijvigheid sluit het conventionele label 'stichting' niet meer goed aan bij de Verkadefabriek.

Die 'mismatch' tussen (commerciële) activiteiten en bedrijfsmodel leidde volgens de gemeente Den Bosch geregeld tot vragen uit de politiek en kwam de relatie tussen gemeente en cultureel centrum niet ten goede. Om aan die discussies een einde te maken zijn beide partijen om tafel gegaan onder leiding van voormalig Rabobank-directeur Rico Niesten. Samen hebben ze het plan Verkadefabriek 3.0 ontwikkeld.

Kern van dat plan is het onderbrengen van de stichting Verkadefabriek in een coöperatie met andere culturele activiteiten, de horeca (Koekjesfabriek) en het toekomstige hotel. Het doel is meer transparantie, meer ondernemerschap en een heldere subsidierelatie. De stichting krijgt in het voorstel zeven jaar de tijd om dit organisatiemodel verder te ontwikkelen.

Reageer als eerste